Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Over leraren bestaan nogal wat stereotiepe beelden en vooroordelen. Beroemde schrijvers hebben enkele prototypen heel bekend gemaakt en cabaretiers hebben gemakkelijke successen geoogst met het uitbeelden van typetjes uit het onderwijs. Wie staat er voor de klas ? rekent af met een groot aantal van die stereotypen en karikaturen en schetst een evenwichtig -toch boeiend -beeld van deze beroepsgroep. Allerlei facetten van het leven en werk van docenten worden belicht. Het boek bespreekt eerst de arbeidssatisfactie, demotivatie en taakbelasting. Het onderwijs stond immers onder grote druk en werd getroffen door ingrijpende beleidswijzigingen. Dan wordt ingegaan op het normenen waardenpatroon van docenten, de religiositeit van docenten, hun ideeën over de zin van het leven en hun politieke houding. Op het vlak van de politieke voorkeuren en opinies bij voorbeeld is er sprake van een belangrijke evolutie. Ook is onderzocht hoe actief docenten deelnemen aan culturele activiteiten. Op dit gebied blijken ze veel actiever dan de rest van de bevolking. Anderzijds verschillen docenten op dit punt onderling sterk. Dit boek is uiteraard van belang voor allen die betrokken zijn bij het docentschap: de docent zelf, de opleider en begeleider van docenten, onderzoeker, beleidsmedewerker, ouder van schoolgaande kinderen. (Bron: www.maklu.be)
Continuing education --- Sociology of education --- Netherlands --- 450.7 --- Arbeidsverhoudingen --- Burn-out --- Klassenmanagement --- Leraren --- Onderwijs --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Cultuurparticipatie --- Taakbelasting --- Waarden --- 032162.jpg --- Lerarenberoep --- 750 Onderwijspersoneel --- #A0107A --- Opleiding en bijscholing
Choose an application
Voor wie er nog aan twijfelde: corona heeft met één ruk de sociale ongelijkheid in het onderwijs blootgelegd. Het was geen sinecure de meest kwetsbare gezinnen te bereiken om de dreigende leerachterstand en sociale isolatie te weren. Hoopvol is dat scholen meer dan ooit de weg vonden naar welzijnsorganisaties om die outreach mee mogelijk te maken. Samen bundelden ze hun krachten om zowel het leren van de kinderen als het welzijn van gezinnen te garanderen. Daar valt veel uit te leren.HOGENT onderzocht samenwerkingen tussen onderwijs en welzijnssector die als doel hebben om kwetsbare gezinnen (op en rond de basisschool) beter te ondersteunen. De onderzoekers stelden vast dat die samenwerkingen broodnodig blijken, maar niet altijd een evidentie zijn. Deze gids wil inspireren. De auteurs verzamelden vele verhalen, reflecties en ideeën om scholen én welzijnssector nog meer samen te brengen. De lezer vindt ook een kader terug om zich te positioneren binnen onderwijs, welzijn én op de brug tussen beide. Zo wordt interprofessioneel leren, denken én handelen gestimuleerd.Bron: https://www.epo.be/nl/mammoet/4659-kan-onderwijs-zonder-welzijn-en-vice-versa-9789462672611.html
Social welfare methods --- Community organization --- School management --- samenwerkingsverbanden --- welzijnswerk --- schoolopbouwwerk --- Armoede --- Kansarmoede --- Sociale ongelijkheid --- Welzijn --- CLB --- Welzijnswerk --- Onderwijsbeleid --- Pedagogische begeleiding --- Didactic strategies --- didactische werkvormen --- Social problems --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of education --- Social policy --- Flanders --- Coronacrisis --- Onderwijs --- Kwetsbare gezinnen --- Socio-economische kwetsbaarheid --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Outreachende hulpverlening --- Hulpverlening --- Samenwerking --- Sociale welzijnszorg --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Brugfiguur --- Lokaal beleid
Choose an application
Opvoeding en onderwijs zijn gestoeld op een drietal pedagogische principes: elk kind is opvoedbaar, elk kind kan en wil leren en een kind wil het zelf doen. Dit boek helpt aankomende onderwijsgevenden bij het vormen van eigen opvattingen over opvoeding en onderwijs. Door middel van casussen uit twee eeuwen schoolpedagogiek wordt teruggegrepen op herkenbare praktijksituaties. Er komt op verhalende wijze een aantal kernthema's aan de orde uit de geschiedenis, de theorie en de actuatliteit van opvoeding en onderwijs. Door het werken met concrete, aan de onderwijspraktijk ontleende casussen wordt steeds de koppeling tussen de theorie en de praktijk gelegd.
Pedagogie --- geschiedenis --- onderwijs --- onderwijskunde --- opvoedkunde --- pedagogiek --- 431 --- 432 --- Comenius, Johan Amos --- Dewey, John --- Didactische werkvormen --- Freinet, Célestin --- Fröbel, Friedrich --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs(Historische pedagogie) --- Herbart, Johann Friedrich --- Korczak, Janusz --- Leerinhoud --- Leren --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijstheorieën --- Opvoeding (Pedagogie) --- Opvoedingstheorieën --- Opvoedkunde (Pedagogiek) --- Pestalozzi, Johann Heinrich --- Piaget, Jean --- Vygotsky --- 472.1 --- 472.2 --- Basisonderwijs --- Differentiërend onderwijs --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Kinderen --- Klassikaal onderwijs --- Leerinhouden --- Omgevingsonderwijs --- Opvoeden tot burgerzin (Burgerschap) --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Rechten van het kind --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Relatie ouder - school --- Taakgericht werken --- 472 ) Lager onderwijs --- 472 --- basisonderwijs --- basisschool (ler) --- didactische werkvormen --- geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- kinderen --- kinderrechten --- klassikaal onderwijs --- leerinhouden --- leren --- opvoeden (ler) --- opvoeden tot burgerzin --- opvoeding --- pedagogie (ler) --- relatie onderwijs-maatschappij --- relatie ouders-school --- taakgericht onderwijs --- Theoretische opvoedkunde --- Geschiedenis --- Politiek, wetgeving en organisatie --- (zie ook: Onderwijskunde)
Choose an application
onderwijsvormen --- onderwijs --- Sociology of education --- onderwijsvernieuwing --- Research on teaching --- opvoeding --- 371.014.3 --- #SBIB:316.334.1O100 --- #SBIB:316.334.1O300 --- #SBIB:309H501 --- #GSDBP --- 450.41 --- 450.42 --- 453 --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsvernieuwing --- Relatie onderwijs - maatschappij --- 450.4 --- 111978.jpg --- maatschappijkritiek --- onderwijshervormingen --- Onderwijshervorming. Onderwijsvernieuwing --(algemeen) --- Filosofie van het onderwijs --- Doel en functie van het onderwijs en studeren: algemeen --- Mediapedagogiek (incl. mediadidactiek) --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijssociologie --- Onderwijsstelsels --- 304 --- 371 --- 371.1 --- 371.014.3 Onderwijshervorming. Onderwijsvernieuwing --(algemeen)
Choose an application
50-944-5
Education --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Philosophy --- Didactische principes. --- Sociology of education --- Netherlands --- #PBIB:2000.1 --- #PBIB:2001.4 --- #PBIB:gift 2001 --- #KVHA:Onderwijskunde --- #KVHB:Onderwijs; Nederland --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Theses --- 450.44 --- Leerinhouden --- Onderwijs --- Onderwijskunde --- Onderwijsorganisatie --- Onderwijssociologie --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Schoolwerkplanontwikkeling --- (zie ook: Pedagogiek)
Choose an application
In dit boek wordt kritisch gereflecteerd over de interactie tussen enerzijds opvoeding en onderwijs en anderzijds maatschappij en cultuur. Centraal staat de stelling dat menselijke ontwikkeling verwikkeld is in allerlei netwerken van relaties. Om deze stelling te toetsen wordt een globaal overzicht gepresenteerd van de meest gezaghebbende theorieën en onderzoeksresultaten van 1960 tot heden. Tegelijkertijd worden herhaaldelijk kritisch vragen gesteld bij de vooronderstellingen van die inzichten en onderzoeksresultaten.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Handboeken en inleidingen. --- onderwijssociologie --- Objectives of teaching --- Developmental psychology --- Educational psychology --- 450.42 --- Democratisering van het onderwijs --- Gezinsopvoeding --- Onderwijskunde --- Pedagogiek --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Rendement --- Schoolorganisatie --- Waardevorming --- onderwijs --- onderwijskunde --- opvoeding --- Onderwijs en maatschappij --- 111518.jpg --- 450.4 --- Cultuur --- Maatschappij --- Onderwijs --- Westers --- Academic collection --- #PBIB:2000.1 --- #PBIB:gift 2000 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:37H0 --- 37.012.5 --- 37.013 --- 700 Pedagogie --- #A0006A --- 37.012.5 Vergelijkende opvoeding. Comparatieve pedagogie --- Vergelijkende opvoeding. Comparatieve pedagogie --- 37.013 Pedagogiek --(algemeen) --- Pedagogiek --(algemeen) --- Onderwijssociologie --- (zie ook: Pedagogiek) --- (zie ook: Onderwijskunde) --- 37 --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Pedagogie --- 37.013 Pedagogy --- Pedagogy
Choose an application
Dit werkboek kijkt naar de relatie tussen school en ouders vanuit intercultureel perspectief. Het benutten van de diversiteit bij ouders staat centraal. Het werkboek bevat tips om de diversiteit bij ouders breed te verkennen en meer te betrekken bij het leren van de kinderen in de klas. Bijvoorbeeld door in te spelen op wat de kinderen spontaan meebrengen van thuis, door nieuwsgierigheid bij ouders te wekken via huiswerk enzovoort. Ook buiten de klas kan de school inspelen op de diversiteit bij ouders. De school bekijkt welke acties aanslaan bij de ouders en wat ze daaruit kan leren. Of nog : de school zoekt uit hoe ze haar informele ontmoetingen met ouders kan verbeteren en hoe ze haar klimaat uitnodigender kan maken voor ouders.
Sociology of education --- Primary education --- Secondary education --- Didactic strategies --- schoolomgeving --- ouders-school relatie --- intercultureel onderwijs --- culturele diversiteit --- Intercultureel onderwijs --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- multiculturele scholen --- #PBIB:+107.33 --- ouderparticipatie --- ouders --- basisonderwijs --- 474.6 --- 458.1 --- Diversiteit --- Leerkrachten --- Leerlingen --- Leeromgeving --- Ouders --- Intercultureel onderwijs ; ba.o --- Relatie onderwijs-maatschappij --- 025087.jpg --- Intercultureel onderwijs: didactiek lagere school --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Lager onderwijs --- didactiek basisonderwijs - intercultureel onderwijs --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- Didactic strategies. --- culturele diversiteit. --- intercultureel onderwijs. --- ouders-school relatie. --- schoolomgeving.
Choose an application
Political sociology --- Sociology of education --- Sociology of culture --- Educational sociology --- -Socialization --- Child rearing --- Academic collection --- 450.41 --- Gezinsopvoeding --- Maatschappij --- Onderwijs --- Opvoeding --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Child raising --- Children --- Raising of children --- Rearing of children --- Training of children --- Child care --- Child development --- Child psychology --- Child socialization --- Enculturation --- Social education --- Education --- Sociology --- Education and sociology --- Social problems in education --- Society and education --- Sociology, Educational --- Onderwijsfilosofie --- Development and guidance --- Management --- Training --- Socialization --- Aims and objectives --- 37 <493> --- Onderwijs en sociaal milieu --- Socialisatie (rolpatroon) --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- 450.42 ) Onderwijssociologie --- culturele achtergronden --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--België --- Child rearing. --- 37 <493> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--België --- onderwijs en maatschappij --- opvoeden --- onderwijssociologie --- #eLINK --- #GBIB:IDGP --- #GSDBP --- #SBIB:316.334.1O100 --- #SBIB:AGGR --- 371.014 --- 371.014 Onderwijspolitiek --- Onderwijspolitiek --- Filosofie van het onderwijs --- pedagogiek --- School management --- Educational sociology. --- Socialization. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactische theorieën.
Choose an application
Het probleemgestuurd leren (PGL), waarmee de auteurs langdurige ervaring hebben, wordt als leidraad in het boek gebruikt Aan de onderwijsmanager wordt duidelijk gemaakt waarom de nieuwe aanpak noodzakelijk is Aan onderwijsmakers wordt uiteengezet hoe probleemgestuurd leren werkt en welke diverse verschijningsvormen (het Mechelsemodel, het Leuvense model, ...) en aansturingsvarianten (via probleemtaken, via casus, ...) er gebruikt kunnen worden De leeractiviteiten worden stap voor stap uiteengezet en er worden concrete voorbeelden en checklists gegeven die kunnen helpen om de verschillende aspecten van probleemgestuurd leren in de praktijk te brengen
Hoger onderwijs --- Probleemgestuurd leren. --- Didactiek. --- Didactic strategies --- PGO (probleemgestuurd onderwijs) --- didactiek --- Didactics of higher education --- Flanders --- Probleemgestuurd leren --- Samenwerkend leren --- Hoger onderwijs ; didactiek --- probleemgestuurd onderwijs --- 37.02 --- 371.012 --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Leerprocessen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 378.147 --- Vlaanderen --- coöperatief leren --- hoger onderwijs --- krachtige leeromgeving --- probleemgestuurd leren --- 454.2 --- onderwijsstrategieën --- 454.21 --- 489.4 --- Coöperatief leren --- Onderwijsvernieuwing --- Probleemgestuurd onderwijs --- Zelfstandig leren --- leeromgeving --- onderwijsvernieuwing --- Begeleiding (Coaching) --- Didactiek --- ICT --- Leeromgeving --- Leerplanontwikkeling --- Leerprocessen --- Leren --- Relatie leraar - leerling --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Studiemethoden --- 454.2 ) Onderwijsstrategieën --- informatie- en communicatietechnologie(ICT) --- leeractiviteiten --- probleemgestuurd leren (ler) --- Zelfstandig werken --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- 37.02 Didactische en methodische grondbeginselen. --- Didactische en methodische grondbeginselen. --- 371.3 --- Didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- Onderwijsstrategieën --- Didactische werkvormen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- (zie ook: Leerplannen) --- (zie ook: Leren leren) --- coöperatief leren: hoger onderwijs --- 450.8 --- Lerarenopleiding : CVO --- onderwijs --- samenwerkend leren --- Didactische en methodische grondbeginselen --- Krachtige leeromgeving --- Automatisering --- Leermethoden --- Onderwijs --- Probleemgericht werken --- Zelfgestuurd onderwijs --- 370.02 --- Leermethode --- Zelfsturend leren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|